HONDAN MAAILMA UNELMA ALKAA
ALKUVUODET
1906
Soichiro Honda syntyi
Sepän poikana Fuji-vuoren lähellä syntynyt Soichiro Honda on innoissaan koneista, ja hänestä tulee apulainen isänsä polkupyöräkorjaamossa.
1922
Kirkkaat valot, iso kaupunki
Soichiro Honda keskeyttää koulun ja lähtee Tokioon, jossa hänestä tulee lukkosepän oppipoika. Kuuden vuoden päästä hän palaa kotiinsa ja avaa oman autokorjaamonsa.
1937
Hondan ensimmäinen yritys
Soichiro perusti Tokai Seiki -nimisen yrityksen männänrenkaiden valmistukseen. Se kasvaa, mutta kärsii kaksinkertaisen koettelemuksen: sodanaikaisen pommituksen ja pian sen jälkeen tuhoisan maanjäristyksen. Liikkeen särkyneet jäännökset myydään ja tuotoilla perustetaan uusi yritys: Hondan tekninen tutkimuslaitos.
1946
Honda numero 1
Sodanjälkeinen Japani haluaa tulla mobiiliksi – pikaisesti ja halvalla. Soichiro tarttuu ideaan asentaa ylimääräiset generaattorien moottorit polkupyöriin. Näin toimiessaan hän luo ensimmäisen ”Hondan”. Hänen haasteensa on nyt vastata niiden kysyntään.
1947
Honda Type A
Alkuperäistä moottoripolkupyörää kehitellään edelleen. Se on fiksu, tyylikäs ja suosittu. Muutamassa kuukaudessa rakennetaan Hondan ensimmäisellä liukuhihnalla yrityksen suunnittelema moottori.
1948
Honda Motor Company on syntynyt
Soichiro Honda osallistaa liikekumppanin, Takeo Fujisawan, ja he perustavat yhdessä uuden yrityksen. Socihirosta tulee tuotekehittäjä, ja Fujisawa-sanilla on tarvittavat liikemiestaidot. Yrityksellä on 34 työntekijää ja yksi jaettu unelma.
1949
Ensimmäinen uusi Honda
Ensimmäisellä perustuksista lähtien Hondan suunnittelemalla ja kehittelemällä moottoripyörällä oli osuva nimi: ”Dream” eli D Type.
NOPEAA KASVUA JA KANSAIN- VÄLISTYMISTÄ
1955
Ykköseksi tulo
Hondasta tulee Japanin suurin moottoripyörämerkki. Nykyään se on maailman suurin moottoripyörämerkki, jota valmistetaan eri puolilla maailmaa.attatootja, kellel on tootmisrajatised üle kogu maailma.
1956
Ajattele maailmanlaajuisesti, toimi paikallisesti
Muodostuvat ihanteet, joita Honda noudattaa edelleen. Yrityksen periaate on pyhä: ”Globaalia näkökulmaa ylläpitäen olemme omistautuneet toimittamaan laatutuotteita kohtuuhintaan maailmanlaajuista asiakastyytyväisyyttä ajatellen.”
1958
Supertähti on syntynyt
Honda Super Cub on yksinkertainen, kohtuuhintainen moottoripyörä koko maailman käyttöön. Se on enemmän kuin vain nimeltään super, ja sen suora jälkeläinen pysyy edelleen tuotevalikoimassa. Tuodessaan kohtuuhintaisen liikkuvuuden massojen ulottuville se on kaikkien aikojen myydyin ajoneuvo. Kenties myös tärkein?
1959
Amerikkalainen unelma
Maailman suurin moottoripyörämerkki aloittaa ensimmäisen kerran myynnin ulkomailla, Yhdysvalloissa. Los Angelesiin perustettiin American Honda Motor Co. Inc.
TUO VOITOKAS TUNNE
1960
Unelmaa tutkimassa
Honda Motor Co. Ltd:n sisaryhtiönä perustettiin erillinen Hondan tutkimus- ja kehittämisyritys. Sitä voit kutsua Soichiron unelmatehtaaksi.
1961
TT menestyy
Soichiro sanoi menestyksen olevan 99-prosenttisesti luhistumista. Ensiesiintymisemme Isle of Man TT -kilpailuissa tuottaa pettymyksen, muttemme luovu. Kahden vuoden päästä palaamme ja vallitsemme. Se on ensimmäinen menestyksemme kansainvälisessä kilpa-ajossa, ja kaukana viimeisestä: vuonna 1965 voitamme myös F1:n Grand Prix’n.
1962
Maailmanlaajuista valmistusta
TT-moottoripyörän menestyessä avaamme ensimmäisen ulkomaisen tuotantolaitoksen Belgian Aalstissa vastataksemme moottoripyöriemme kasvavaan kysyntään. Olemme valmistaneet ajoneuvoja Euroopassa kauemmin kuin luulisi.
1963
Kahdesta pyörästä neljään
Honda aloittaa henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen myynnin. Sitkeä pienoiskuorma-auto T360 on ihailtu. Näppärä urheiluauto S500 ihastuttaa.
1964
Hondan kunnianhimo kilpa-ajossa
Vain vuoden kuluttua autonvalmistajaksi tulemisesta Honda tekee rohkean askelen: lähtee kilpa-autoilun areenalle. Päätös tehdä oma alusta ja moottori palkitaan pian, ja vuonna 1965 Richie Ginther tuo meille Meksikosta ensimmäisen voiton.
1967
Pikkuisen Hondan ihme
Niin söpö, niin fiksu. Kaupunkiauto N360, jolla on komean kierrosluvun tuottava ilmajäähdytteinen moottori, aloittaa Hondan henkilöautojen menestystarinan.
KIIREINEN VUOSIKYMMEN
1972
Oikea auto oikeaan aikaan
Kompakti etuvetoinen Civic on täydellinen auto 1970-lukua varten. 10 sukupolvea ja 24 miljoonaa myytyä kappaletta myöhemmin se pysyy yhtä asianmukaisena ja suosittuna.
1973
Hondan perustajat siirtyvät eläkkeelle
Hondan perustajat Soichiro Honda ja Takeo Fujisawa siirtyvät 25 vuoden johtajuuden jälkeen eläkkeelle ja alkavat hoitaa yhtiön hallituksessa neuvonantajatehtäviä. Soichiro pysyi yrityksensä uteliaana tarkkailijana poismenoonsa asti vuonna 1991.
1975
Älä tupruta
Päästimme Pohjois-Amerikan markkinoille hämmästyttävän CVCC-moottorin. Sen palamistahti on niin tehokas, että se ylittää tiukat uudet ilmanpuhtauden määräykset pakokaasujen katalysaattoria tarvitsematta. Se on sensaatio.
1976
Aikuistuminen
Julkistetaan Hondan ensimmäinen keskikokoinen auto, Accord. Sitä tarjotaan alun perin neljäovisena sedanina ja kolmiovisena hatchbackina. Myöhemmin seurasi viisiovinen hatchback coupéversion kanssa, jota kutsumme Preludeksi.
1979
Siltoja rakentamassa
Honda aloittaa hedelmällisen 15 vuoden kumppanuuden BL:n kanssa jakaakseen teknologiaa, kehittääkseen yhdessä ja rakentaakseen autoja Euroopassa. Sitä seurasivat muut yhteistyöhankkeet, vaikka olemmekin erittäin ylpeitä riippumattomasta hengestämme ja kompromissittomasta alkuperäisestä ajattelustamme.
HUIPPU- TEKNIIKAN VUOSIKYMMEN
1981
Kartalla
Tiesitkö, että maailman ensimmäisen karttapohjaisen autonavigointijärjestelmän kehitti Honda? Honda Electro Gyrocatoria tarjotaan Japanin markkinoiden Accordeilla yli vuosikymmen ennen GPS-paikannusjärjestelmien käyttöönottoa.
1982
Elämää Amerikassa
Honda aloitti moottoripyörien valmistuksen Yhdysvalloissa vuonna 1979. Vuonna 1982 siitä tuli ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistettu japanilainen automerkki. Ohion tehtaan lisäksi tulivat myöhemmin Kanadan ja Meksikon Tehtaat.
1986
Legendaarinen
Julkaistaan ensimmäinen Hondan luksusauto – ja uusi merkki, Millä sitä Yhdysvalloissa myytiin: Acura. Se tekee Hondasta ensimmäisen japanilaisen autonvalmistajan, joka käynnisti erillisen premium-osaston.
1988
Hondan F1-mestariluokka
Koskaan ennen, eikä sen jälkeen, kukaan ole hallinnut F1-kautta kuin se. McLaren-Hondat voittavat 16 kilpailusta 15, tiimi voittaa tallimestaruuden, Ayrton Senna on vuoden 1988 F1-maailmanmestari ja hänen tiimitoverinsa on kakkonen. Mikseivät he voita kaikkia 16:ta? Eihän kukaan ole täydellinen…
1989
VAHVA VTEC
HONDA OSOITTAA, MITEN VOIDAAN TEHDÄ MOOTTORISTA VIELÄ TEHOKKAAMPI JA TALOUDELLISEMPI; KEKSIMÄLLÄ VTEC-JÄRJESTELMÄN.
KONIEN VUOSIKYMMEN
1990
SUPERTÄHTI
MULLISTAVA NSX SAAPUU. HONDAN ENSIMMÄINEN SUPERAUTO HUOLESTUTTAA SUURITEHOISTEN AUTOJEN VALMISTAJIA.
1992
Tehty Euroopassa
Euroopassa aloittaa toimintansa kaksi uutta Honda-tehdasta. Britannian Swindonin tehdas valmistaa Accordia ja Turkin Gebzen tehdas aloittaa Civicin valmistuksen. Nykyään Swindonista on tullut viisiovisen Civic-hatchbackin maailmanlaajuinen koti.
1995
Pyrkimys nelivetoon
Markkinoille päästetään ikoninen Honda: CR-V eli Compact Recreational Vehicle (kompakti vapaa-ajan ajoneuvo). Uraauurtava kompakti katumaasturi saavutti heti suosion, ja on nykyään maailman myydyin katumaasturi. Vuonna 1999 sitä seuraa Hondan pienempi HR-V eli High-Riding Vehicle (korkea ajoneuvo).
1998
Hyvää syntymäpäivää, Honda
Päätämme tehdä itsellemme syntymäpäivälahjan juhlistaaksemme ensimmäisen puolivuosisatamme täyttymistä. Mitä muuta se voisi olla kuin kaksipaikkainen urheiluauto? Suuren kierrosluvun tuottava S2000 nostaa S500:n alkuperäisen roadsterin hengen ajan tasalle.
1999
Vilkaisu tulevaisuuteen
Insinöörimme eivät keskity pelkästään menneisyyteen. Insight oli ensimmäinen bensiini-sähköhybridi, jolla oli uskomattoman pienet CO2-päästöt. Se oli ensimmäinen toisenlainen Honda: ensimmäinen hybridiauto, jota tarjottiin myytäväksi Euroopassa.
ROBOTTEJA JA KILPAILUA
2000
ASIMO vilkuttaa
Ilmestyy ensimmäinen ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) -humanoidirobotti, josta tulee Hondan suurimpia kuuluisuuksia.
2001
R on kilpailuun
Euroopan markkinoille päästetään tehokas hot hatch eli kuuma viistoperä Civic Type R. Sen maine kasvaa nopeasti ja sana leviää. Sitä viedään myöhemmin entusiastisille asiakkaille kautta maailman. Sitä seuraa vielä kolme sulkupolvea, joista uusin paljastetaan vuonna 2017.
2002
Liittyminen Jazz-kerhoon
Markkinoille päästetään fiksu supermini Jazz. Keskellä sijaitsevalla polttoainesäiliöllä se tarjoaa yllättävän tilansäästön. Kekseliäät Magic Seat -takaistuimet ovat luovimpia esimerkkejä Hondan ”ihmisen maksimi, koneen minimi” -filosofiasta.
2003
Mai-nostettu Honda
Euroopassa esitetään Hondan Hammasratas-televisiomainosta. Siitä tulee maailman palkituimpia mainoselokuvia. Se esitteli uutta Accordia, jota tarjottiin Hondan ensimmäisellä itse kehittämällä dieselmoottorilla i-CTDi.
2006
Hondan vetysankari
Hondan insinöörit ovat haaveksineet pitkään vetykäyttöisestä tulevaisuudesta, joka lupaa päästöjen ja lataustarpeen puuttumista. Vuosimallin 2006 FCX Clarity oli merkkipaalu: ensimmäinen kaupallisesti saatavilla oleva vedyllä toimiva polttokennoauto.
NYKYISYYS
2014
Ajoa korkealla
Hondan moottoripyörien ja skootterien maailmanlaajuinen myynti on valtava: 300 miljoonaa kappaletta. Isot luvut jatkuvat: vain vuosi myöhemmin saavutamme moottoripyöräkilpailuissa 700. Grand Prix -voittomme.
2015
Honda lähtee lentoon
Soichiron perimmäinen unelma toteutuu: ensimmäinen sarjatuotannon HondaJet nousee taivaaseen. Kuuden matkustajan suihkukone, jonka lentomatka on yli 2200 km ja huippunopeus 782 km/h, on kaikkien aikojen nopein Honda.
2016
Autoilun virstanpylväs
Hondan autotuotanto yltää 100 miljoonaan. Oliko Soichiro koskaan unelmoinut, että hänen nimikkoautojaan valmistetaan niin paljon?
2017
Pitkälle kehittynyt ja urheilullinen
Honda paljastaa uuden NSX:n, huipputekniikkaa hyödyntävän urheiluauton, joka on aikaansa edellä, kuten alkuperäinen mallikin oli. Se on V6-bensiinimoottorilla ja kolmella sähkömoottorilla varustettu hybridi ja superauto. Muutaman kuukauden kuluttua NSX:n joukkoon liittyy uusi Civic Type R: se on niin nopea ja Hillitsemätön, että se asettaa uuden kierrosaikavertailukohteen haastavalla Nürburgring Nordschleife -radalla Saksassa.
2018: 70 vuotta unelmien voimaa
Honda täyttää 70. Se on ollut tähän asti melkoinen tarina. Minne seuraavat seitsemän vuosikymmentä meitä vie?
2018
70 vuotta unelmien voimaa
Honda täyttää 70. Se on ollut tähän asti melkoinen tarina. Minne seuraavat seitsemän vuosikymmentä meitä vie?
HISTORIAMME
Olemme ylpeitä historiastamme. Lue, miten perustajamme Soichiro Honda kasvatti meidät sellaisiksi, kuin olemme tänään.
NYKYISYYTEMME
Tutustu Hondan maailmaan, toimintaamme Euroopassa ja siihen, mikä innostaa meitä.
TULEVAISUUTEMME
Minne unelmamme vievät meidät seuraavaksi? Katso, miltä Hondan tulevaisuus näyttää.