MENNEISYYS
MENNEISYYS
HONDAN MAAILMA HONDAN KILPA-AJOTÄHDET
LINJOJEN OPETTELUA
Honda kilpailee Kärjessä.
Soichiro Honda piti kilpa-ajoista. 1930-luvulla hän osallistui kilpailuihin veljensä kanssa kotona muunnetulla Fordilla. Pian Honda-yrityksen perustamisen jälkeen, vuonna 1949, hän tarttui moottoripyöräilyyn, jossa poimimme nopeasti joukon kuuluisia voittoja. Soichiro ei rajoittunut tähän: hän halusi tulla mestariksi autolla, jonka moottori ja alusta olisivat hänen valmistamiaan. Ensimmäiset askeleet kohti tämän unelman toteutumista hän otti vuonna 1964 – heti moottoriurheilun ylimmässä divisioonassa, F1:ssä.
Hondasta tulee F1-voittaja
Honda RA271 esiintyi ensimmäisen kerran vuoden 1964 Saksan Grand Prix -osakilpailussa ja tuli jokaisella ajolla yhä kilpailukykyisemmäksi. Kausi 1965 näytti tuottavan enemmän ala- kuin ylämäkeä, kunnes Richie Ginther, joka ajoi RA272-mallilla, saavutti Meksikossa ensimmäisen voittomme. Vajaan vuoden kuluttua tiimin ensiesiintymisestä Soichiro oli toteuttanut unelmansa.
Mestarin ajoa
Maailmanmestari John Surtees ajoi Honda-tiimin edustajana vuonna 1967 ja ansaitsi Italian Grand Prix -osakilpailussa mieleenpainuvan voiton – voittaen uudella RA300:lla ensimmäisen kilpailunsa. Tiimi luopui moottoriurheilusta kauden 1968 jälkeen keskittääkseen voimavaransa uusien maantieautojen kehittelyyn, kun hän oli ikuistanut nimensä moottoriurheilun kunniagalleriaan.
KÄYTÄNTÖÄ
SOICHIRO EI HALUNNUT KOSKAAN ISTUA JA KATSOA SIVUSTA: HÄN HALUSI NÄHDÄ JA TUNTEA UNELMIAAN TOTEUTUMASSA
FORMULAA LÖYTÄMÄSSÄ
Kulta-aikamme
15 vuoden poissaolon jälkeen palasimme vuonna 1983 F1-sarjaan moottorien toimittajana. Tuon kauden loppukilpailussa Keke Rosbergin Williams Honda sijoittui viidenneksi, ja vuoden päästä hän voitti ensimmäisen turboaikakauden kilpailumme. Voitimme ensimmäisen F1-maailmanmestaritittelin Nelson Piquet’lla Williamsin ratissa vuonna 1987. Toimitimme tuolloin moottoreita myös Team Lotusille, jonka kuljettajaksi oli nousemassa Ayrton Senna – tuon vuoden Britannian Grand Prix -osakilpailussa Hondan moottoreilla varustetut autot sijoittuvat ensimmäiseksi, toiseksi, kolmanneksi ja neljänneksi!
Honda vallitsee F1-sarjassa
Vuonna 1988 aloitimme suhteen McLarenin kanssa ja voitimme 16 kilpailusta 15 voittaen tittelin Ayrton Sennalla. Alain Prost voitti mestaruuskilpailut McLaren Hondalla vuonna 1989, sitten Ayrton toi moottoreillemme seuraavat voitot vuosina 1990 ja 1991. Olimme lähes voittamattomia.
HONDAN VIHREÄÄ KILPAILUA
Maailmanunelmointia.
Gerhard Bergerin voitto McLaren-Hondalle vuoden 1992 Australian GP:ssä, vuoden viimeisessä kilpailussa, toi meidät lähelle toista F1-kautta. Pysyimme tasaista tahtia mukana seuraavilla kausilla kumppanimme, Mugen Motorsportsin kanssa.
Takaisen kärkeen
Kun alkoi näkyä uusi vuosisata, harkitsimme paluuta omalla autollamme, ennen kuin valitsimme moottorien toimittamisen BAR-tiimille vuodesta 2000 alkaen. Olimme kaudella 2004 kakkossijalla, ja vuonna 2006 tiimi, joka käytti nyt nimeä Honda F1 Racing, voitti Unkarin Hungarian Grand Prix -osakilpailun. Se oli myös Jenson Buttonin ensimmäinen voitto Formula 1:ssä. Vuonna 2007 alkoi Earth Dreams -niminen moottoriohjelmamme. Tulokset olivat puutteellisia, mutta menestyimme Ross Brawnin innokkaan johtajuuden ansiosta, kunnes maailmantalous romahti ja vetäydyimme F1:sta ja keskityimme päätoimintaamme.
Button on F1-mestari
Ross Brawn ja tiimin johtaja Nick Fry hankkivat Brackleyssä toimivan tiimin ja suorittivat Hondan tietyllä avulla ajoissa loppuun uuden auton kehittelyn aloittaakseen kilpailukauden 2009. Uudelleen nimetty Brawn GP -tiimi säilytti Jenson Buttonin palvelut ja yhdessä he voittivat: eivät pelkästään kuusi kilpailua seitsemästä, vaan myös parhaan kuljettajan ja tallin tittelin.
KUNNIATAULU
SINNE, MINNE KUULUMME
Koska Kilpailu parantaa rotua.
Honda ei voi pysyä pitkään moottoriurheilun ulkopuolella. Nauttien kyvystä oppia huipputeknisen hybridi-F1:n aikakaudesta liityimme vuonna 2015 uudelleen F1-verkkoon, ja taas alustan antoi meille McLaren-tiimi.
Haaste hyväksytty
Se oli tulikastetta. Soichiro Honda sanoi menestyksen olevan 99-prosenttisesti epäonnistumisia, ja olemmekin viime vuosina kokeneet enemmän haasteita kuin mikä olisi kohtuullista. Kuitenkin moottorimme nopeutuu, ja ryhdyttyämme vuonna 2018 yhteistyöhön kunnianhimoisen Toro Rosso -tiimin kanssa toivomme, että etenemme kilpailussa.
MAALIVIIVA EI OLE KOSKAAN LOPPU
Kilparadalta maantielle
Sanotaan, että Kilpailu parantaa rotua. Se parantaa varmasti Hondaa. Kaikki, mitä olemme oppineet moottoriurheilusta, on aina siirtynyt maantieautoihimme. Kilparata on autojemme koelaboratorio.
HISTORIAMME
Olemme ylpeitä historiastamme. Lue, miten perustajamme Soichiro Honda kasvatti meidät sellaisiksi, kuin olemme tänään.
NYKYISYYTEMME
Tutustu Hondan maailmaan, toimintaamme Euroopassa ja siihen, mikä innostaa meitä.
TULEVAISUUTEMME
Minne unelmamme vievät meidät seuraavaksi? Katso, miltä Hondan tulevaisuus näyttää.